Uitgebrande rijschool botste al tien jaar met CBR!
De verslagenheid onder de medewerkers van de Twentse rijschool Boensma moet enorm zijn. Naar de oorzaak van een allesverwoestende uitslaande brand is het nu nog gissen, maar uit mail- en briefwisselingen bleek vorig jaar al dat eigenaar Erik Boensma al langere tijd aan de bel trok bij het CBR. Hij werd tegengewerkt en beklaagde zich over valsverklarende Enschedese examinatoren: de 3M’s noemde hij ze. Of het noemen van de namen van liegende en bedriegende examinatoren een rol speelt bij de brand is op dit moment niet duidelijk.
Meer dan 250 Mb aan documenten moest het CBR vorig jaar op grond van de Wet Open Overheid (voorheen WOB) openbaar maken. Dat betrof de communicatie vanaf 2012 tot en met 2023 tussen het CBR en rijschool Boensma. Dat deed het CBR met grote tegenzin en zeker niet conform de wetgeving. Vakkundig werden de honderden documenten vooral zwart gelakt waar het ging om de handelswijze van het CBR. Daar waar het ging om een negatieve rol van Erik Boensma te duiden werd het zwart lakken soms achterwege gelaten. Duidelijk wordt bij het WOB besluit dat het CBR de Deldense rijschoolhouder in diskrediet wil brengen door het selectief openbaar maken van documenten.
Boensma maakte schriftelijk bezwaar, omdat het CBR veel documenten ‘liet verdwijnen’. Vooral documenten waaruit de zeer bedenkelijke handelswijze vanuit het CBR duidelijk zou worden.
Jarenlang werd zijn rijschool tegengewerkt en benadeeld. Na de zomer van 2023 stuurde de Twentenaar een noodkreet aan het CBR. Daaruit bleek dat de nood hoog was. Enkele dagen na de noodkreet werd hij opnieuw gepest en kreeg hij een schorsing van twee maanden opgelegd. Naar eigen zeggen was hij er ingeluisd en hij liet ons de geluidsopnames horen van gesprekken met de regionale examenmanager en examinator waaruit dat zou blijken. Het bevestigde zijn relaas…
Erik Boensma deed al jarenlang onderzoek naar de misstanden binnen het CBR en ontdekte grootschalige zwendel met examencapaciteit, quota en bevoordeling van grote opleiders. Boensma speelde zijn informatie door naar het blog Rijvisie. Hij beschuldigde een viertal Enschedese examinatoren van ernstig ambtsmisbruik. En hoewel hij €50.000 budget had vanuit zijn rechtsbijstandverzekering durfde hij de gang naar de rechter nooit aan. Hij wist als geen ander dat dat onherroepelijk zou leiden tot de ondergang van zijn rijschool door nog meer intimidaties, tegenwerking en pesterijen vanuit het CBR.
Of er sprake is geweest van brandstichting is op dit moment niet duidelijk. Maar volgens andere critici is het niet ondenkbaar dat er sprake is geweest van opzet. Dat sommige lieden bij het CBR en/of in de rijschoolbranche geen middel schuwen om critici de mond te snoeren is geen verrassing meer.
Zo raakte de Hagenaar Kris Kalloe zijn rijschool CityLine kwijt na maanden van pesterijen en intimidaties door een klein groepje examinatoren. Belandde hij acht keer in de cel door onzinnige, onterechte meldingen bij de lokale politie door het CBR in Rijswijk. De modus operandi van het CBR.
De inmiddels 60-jarige Kris Kalloe beweert nog steeds dat een Rijswijkse examinatrice een van zijn lesauto’s opzettelijk stil zette op de spoorwegovergang in Rijswijk. Het werd de ondergang van zijn rijschool; hij draaide op voor de schadeclaim die de Nederlandse spoorwegen bij zijn rijschool neerlegde voor de schade aan twee passagierstreinen en het spoor. Het was immers zijn lesauto; dat een examinator de juridische bestuurder was en in het proces-verbaal van de politie en verzekeraar als schuldige werd aangewezen speelde verder geen rol volgens het CBR. Zijn verzekering vergoedde de helft van de schade van 5 miljoen van de NS. De rest werd deels op hem verhaald en zorgde ervoor dat hij alles kwijtraakte.
Pas na een publicatie via ons blog werd de Hagenaar Kris Kalloe duidelijk dat het feit dat de examinator het gaspedaal op de dubbele bediening voorafgaand aan het praktijkexamen had losgekoppeld wel degelijk zorgde voor volledige aansprakelijkheid van het CBR.
‘Als ik de kans zou krijgen zou ik volgende week zo weer een lesauto van jou op de spoorwegovergang zetten’ zou de examinatrice tegen hem hebben gezegd …. enkele weken na het treinongeluk .