Wat zijn de gevolgen voor opleiders en hun klanten als de ‘CBR’ wetswijzigingen doorgaan?

Rijscholen zijn onvoldoende op de hoogte van de gevolgen van de door de vorige minister – op de valreep – aangekondigde wetswijzigingen. Daar moet RijschoolProfs verandering in brengen. Vanaf volgende week krijgen rijscholen bij de op- en afritten van CBR examenlocaties een flyer waarmee ze via een QR code op de hoogte blijven van de consequenties van de voorgenomen veranderingen. “Anders dan andere blogs is RijschoolProfs.nl gratis en onafhankelijk van het CBR. Wij willen geen betaald doorgeefluik zijn van de overheid’ zegt een van de initiatiefnemers.

Er gaat mogelijk veel veranderen voor rijscholen en de kosten voor de leerlingen zullen daardoor, naar verwachting, fors stijgen. Anders dan in ons omringende EU-landen betalen Nederlandse jongeren uiteindelijk de prijs voor doorgeslagen regelgeving bedacht door het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Veel instructeurs zullen afhaken, omdat er zoals in andere beroepsgroepen extra regels, formaliteiten en andere tijdrovende werkzaamheden bij zullen komen. Allemaal ideetjes van het CBR die, net als in de zorgsector, het werk van professionals minder leuk gaan maken.

Anders dan voormalig SP leider Emile Roemer in zijn onderzoeksrapport ‘van Rijopleiding naar Rijonderwijs’ (2021) adviseerde komt er juist meer macht binnen de rijschoolbranche bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen te liggen. Daar waar Emile Roemer nadrukkelijk adviseerde om goed en extern toezicht te regelen op het CBR, examinatoren en klachtenregeling is eind vorig jaar door de vorige minister besloten om het CBR vrijwel alle macht te geven.

Dat is opmerkelijk, omdat het CBR al jarenlang aantoont dat het een chaos is binnen het zelfstandig bestuursorgaan. Het is volgens kenners niet wenselijk dat het CBR via een verplicht ‘leerlingvolgsysteem’ per leerling kan monitoren of en hoeveel uren rijles Nederlandse jongeren hebben gehad. Ook de verplichte, dure CBR toetsen werken alleen maar kostenverhogend. Alles is gebaseerd op de fabel dat een strengere rijopleiding bijdraagt aan hogere verkeersveiligheid. Daar is nauwelijks bewijs voor, omdat er niet of nauwelijks onderzoek naar is gedaan. Laat het CBR zich eerst maar focussen om moderne gevaren voor de verkeersveiligheid, zoals fatbikes, elektrische steps en de mobiel in de hand.

Dat het een fabel is, bedoeld om meer macht af te dwingen binnen de opleidingsbranche, wordt bevestigd door de uitspraken van het afdelingshoofd Verkeersveiligheid van het ministerie, mevrouw Geertje Hegeman, in een tv-programma.

[tekst gaat door onder video]

In de bestaande wetgeving is de taak om zich actief te bemoeien met de rijopleiding door de wetgever niet aan het CBR uitbesteedt. Dat het CBR al een eigen rijopleiding heeft ontwikkeld [RIS, redactie], exploiteert én bevoordeeld vormt al jaren een discussiepunt en is onrechtmatig. Wat zijn de gevolgen voor rijscholen en leerlingen wanneer de wet wordt gewijzigd zoals het CBR dat wenselijk acht?

‘Emile Roemer heeft destijds heel bewust geadviseerd om de gewenste verbeteringen van de rijopleiding, het toezicht op examinatoren én klachtenafhandeling extern te regelen. Via een nieuwe instantie: CCA. Wanneer dat kostentechnisch niet mogelijk is, dan zijn er voldoende andere oplossingen denkbaar om deze taken bij een andere instantie dan het CBR neer te leggen. Een zelfstandig bestuursorgaan dat al tien jaar niet in staat blijkt om de chaos, o.a. structureel te hoge reserveringstermijnen, weg te werken.’ aldus de initiatiefnemers.

[advertentie]