Door CBR kapotgemaakte rijschoolhouder blij met brief van Olger van Dijk van NSC; de partij van Pieter Omtzigt!
Zijn levensverhaal is er vooral een van kommer en kwel; althans sinds 14 februari 2001. De dag waarop een CBR medewerkster voorafgaand aan een praktijkexamen van een leerling van zijn middelgrote rijschool CityLine het gaspedaal op de dubbele bediening loskoppelde en daardoor tijdens het praktijkexamen niet kon voorkomen dat het examenvoertuig stil bleef staan op de spoorwegovergang bij Rijswijk. Zijn mannelijke leerling en de CBR examinatrice ontsnapten, wonder boven wonder, aan de dood.
De schade aan twee elkaar tegemoetkomende NS treinen, die de lesauto ramden, was immens. Het CBR liet hem opdraaien voor de vijf miljoen (!) euro schade aan de treinstellen en spoorwegovergang. Kris Kalloe (60) zijn leven was in één klap vernietigd. Zijn verzekering dekte de helft en de andere helft rust sindsdien op zijn schouders. Hij raakte alles kwijt. Is fysiek en mentaal een gebroken mens.
“Toen ik vorig jaar op een blog het verhaal las over de schorsing van een Twentse rijschoolhouder die een artikel had geschreven over de risico’s van het afkoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door CBR examinatoren heb ik de man gebeld. Hij bleek binnen een week, nadat het artikel was verschenen, voor drie maanden geschorst te zijn door het CBR. Dat schudde mij wakker. Destijds is de examinatrice wel aangewezen als degene die schuldig was een het treinongeluk, maar zowel tijdens het politieonderzoek als de verzekeringsexpert hebben opgemerkt dat zij zelf het gaspedaal heeft losgekoppeld. Mij werd toen pas duidelijk dat het CBR het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening persé in de doofpot wil houden.”
“Een half jaar later ben ik gestart met het sturen van brieven naar allerlei instanties, omdat ik vind dat er moet worden ingegrepen. Er hadden destijds bij het ongeluk in Rijkswijk ook doden en gewonden in de passagierstreinen kunnen vallen. Toch is gebleken dat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid (OVV), de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT), de Arbeidsinspectie, het Directoraat Generaal Mobiliteit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat én zelfs de vorige minister niet of nauwelijks reageren. Niemand durft onderzoek te doen naar de rechtmatigheid van deze CBR regel. De heer Pechtold heeft na veel aandringen wel gereageerd. Hij geeft aan dat het CBR de loskoppelen blijft doen, omdat het de verkeersveiligheid ten goede komt. Ook geeft hij aan de hij geen brieven meer van mij wil ontvangen. Zo werkt dat bij het CBR!”
Nu heeft Kris Kalloe echter een positieve reactie ontvangen van Olger van Dijk van de politieke partij Nieuw Sociaal Contract. Hij hoopt op meer van dat soort reacties; hij heeft ook de PVV en BBB om hulp gevraagd. Er is inmiddels landelijke belangstelling voor de discussie over ‘het tweede gaspedaal’, zowel kranten als tv-producenten zijn geïnteresseerd in de strijd van Kris Kalloe tegen het CBR.