Leidde CBR verbod op gaspedaal op de dubbele bediening tot Henk’s dood?

Vanaf 1 september deelt de Vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs op CBR locaties de flyer ‘In Memoriam Henk Reinink’ uit aan rijschoolhouders. Reinink kwam op 1 mei 2018 om het leven toen de lesauto waarin hij instructie gaf tot stilstand kwam op de spoorwegovergang bij Bussum. Negen maanden later bleek volgens de media uit het sporenonderzoek dat de 66-jarige Reinink het ongeluk mogelijk had overleefd wanneer hij wel een gaspedaal gekoppeld had aan zijn dubbele bediening.

‘Ik ben al heel erg lang bezig om de overheid te wijzen op de gevaren van het loskoppelen van het gaspedaal op de dubbele bediening door CBR examinatoren. Een van mijn lesauto’s werd bij Rijswijk op een dubbele spoorwegovergang gegrepen door twee NS passagierstreinen. Gelukkig vielen er die dag geen doden of gewonden, maar de schade aan de treinen en het spoor was enorm. Ik zat zelf niet in de auto en had ook niet het gaspedaal ontkoppeld, dat heeft de CBR examinatrice gedaan. Ik moest wel vijf miljoen euro (!) schade vergoeden aan de Nederlandse Spoorwegen. De helft betaalde mijn verzekering Nationale Nederlanden en de andere helft moest ik zelf betalen. Ik raakte daardoor alles kwijt en leef al jaren in armoede.’ zegt Hagenaar Kris Kalloe.

Hij informeerde vanaf begin 2024 instanties zoals de Inspectie Leefomgeving & Transport, de Arbeidsinspectie, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid, het ministerie en natuurlijk het CBR. Nu bijna een jaar later valt op dat alle instanties wegduiken en naar elkaar wijzen. Door te volharden heeft Kalloe in juni eindelijk een reactie ontvangen vanuit het CBR. Alexander Pechtold schrijft dat het CBR de maatregel handhaaft en dat ze niet meer zullen reageren op brieven van hem!

[tekst gaat door onder fragment uit reactie Alexander Pechtold]

reactie Alexander Pechtold in brief van juni 2024

‘Het gaat mij al lang niet meer om de schadevergoeding. Ik ga ervan uit dat nog iedere dag een lesauto kan komen stil te staan tijdens een praktijkexamen of tijdens de rijles. Ik heb meegemaakt hoe groot de risico’s zijn en besefte later dat het CBR mij waarschijnlijk ook de schuld in de schoenen had geschoven als de leerling om het leven was gekomen. Trouwens ook de examinatrice en mensen in de trein hadden slachtoffer kunnen worden. Hoe kan de heer Pechtold schrijven dat het CBR gewoon het gaspedaal blijft ontkoppelen voor examenritten… vanwege de verkeersveiligheid. ‘Ik begrijp dat echt niet’ aldus Kris Kalloe.