‘Het pact van Pechtold’s CBR met Belgische DPG Media is bedreiging voor jonge mensen die een eerlijke en betaalbare rijopleiding willen!’

Meer dan opvallend was de benoeming van de voormalig speechschrijver van Alexander Pechtold, Daan Bonenkamp. tot hoofdredacteur van Dagblad Tubantia. De Needse journalist Henrie Kamps zette al in 2021 vraagtekens bij de rol van de Twentse krant bij meerdere spraakmakende kwesties. Hij verweet de krant ‘struisvogel’politiek toen bleek dat ze geen enkele interesse hadden in misstanden en oneerlijke handelspraktijken door het CBR. Een kritische column in mei 2021 over de journalistieke wanprestaties van de DPG Media journalisten leidde er zelfs toe dat de puissant rijke Twentse ondernemer Gerard Sanderink forse donaties deed om de misstanden van het CBR langjarig aan te pakken.

Kamps verwijt regionale- en landelijke journalisten van DPG Media dat zij zich niet houden aan de journalistieke normen en waarden. Feitelijk blijkt uit zijn dossiers dat de Belgen teveel invloed hebben gekregen op de redacties: de commercie overheerst niet de pluriformiteit. Zijn kritiek op DPG Media leidde tot een ongekend mediahetze, waar CBR directeur dankbaar gebruik van maakt.

Ongegronde en niet bewezen aantijgingen vanuit DPG Media medewerkers leiden zelfs tot zijn royement door de NVJ en een politie-inval in zijn woning in oktober 2022. Daarbij werden alle gegevensdragers in beslag genomen en pas een half jaar later teruggeven. Een ongekende actie bij de Needse journalist, die de NVJ (Kamps was destijds betalend lid van de NVJ) achteloos liet passeren. De NVJ liet Kamps in de kou staan.

De samenwerking tussen CBR en DPG Media is volgens de 62-jarige Achterhoeker soms zelfs van invloed op de rechtsgang. ‘Meerdere keren heb ik geconstateerd dat het framen via kranten zelfs bij de rechters hun uitwerking heeft. “Sommige rechters beginnen met de woorden ‘U begrijpt dat mij de berichtgeving in de krant niet is ontgaan! Dat is toch schokkend in onze democratische rechtstaat?’

Kranten van DPG Media produceren voor een belangrijk deel artikelen die door andere (landelijke) soms integraal of zoals recent door Isabel Baneke van Trouw zonder onafhankelijke feitenchecks of verantwoording worden ‘hergebruikt’. Dat is goedkope content.. Het belang van het verdienmodel overvleugeld dan de journalistieke kwaliteit.

‘Wie mijn communicatie met kranten van het Belgische DPG Media én het CBR doorleest kan niet anders dan concluderen dat er een vergaande afstemming is tussen het zelfstandig bestuursorgaan en het commerciële DPG Media. Misschien is ‘samenzwering’ wel een beter woord. Media-deskundigen als Mark Koster en Yves Gijrath zullen kunnen bevestigen dat mijn scepsis terecht is. Redacties van vele regionale kranten, het AD, Trouw, het Parool, de Volkskrant en andere hebben al tijden onvoldoende onafhankelijkheid. De hoofdredacties staan onder druk van de eigenaar; die bekend staat om de redactionele invloed die hij uitoefent. Ik heb meer dan voldoende bewijs dat de Nederlandse burger door het conglomeraat DPG Media niet meer kan vertrouwen op pluriforme nieuwsvoorziening vanuit DPG Media kanalen. De ramp is niet te overzien wanneer de Belgen toestemming krijgen van de Autoriteit Consument & Markt om RTL definitief in te lijven.’

Kamps en de vereniging Consumentenbelang Autorijbewijs hebben een brandbrief gestuurd aan de ACM waarin zij aandringen om de overname van RTL niet door te laten gaan. ‘ACM vond enkele jaren geleden dat TALPA en RTL niet konden samengaan, omdat ze dan een te groot machtsblok zouden vormen in de advertentiemarkt. De overname van RTL door DPG Media is een levensgroot risico voor de geloofwaardige nieuwsverslaggeving én qua advertenties is DPG Media in de mediamix (kranten, radio en tv) op dat moment fors groter dan de samenwerking TALPA en RTL zouden zijn geweest.’ aldus de vroegere media-ondernemer.

‘Uit alles blijkt dat DPG Media kranten bewust de waarheid rondom de misstanden binnen het CBR verzwijgen. Niet alleen bij Dagblad Tubantia, waar de voormalig speechschrijver van Pechtold en hoofdcommunicatie van Sigrid Kaag tot ieders verbazing hoofdredacteur werd in 2023, maar ook bij Trouw blijkt dat de redacties volstrekt geen interesse hebben in aantoonbare misstanden, maar alleen artikelen schrijven die veel clicks genereren. Afgelopen week negeerde Trouw Journaliste Isabel Baneke zonder schaamte een stapel documenten waardoor de context van verklaringen van anonieme CBR medewerkers werd genegeerd.

Onzinverhalen die simpel weerlegt kunnen worden als journalisten de feiten echt zouden checken. Het is een ontwikkeling die uitgebreid onderzocht is en beschreven wordt in het boek ‘De Belg’ en in acht boeiende afleveringen van de BNR Podcast ‘Hoge Bomen: DPG Media’.