VCBA: ‘Wil jij dood?’ moet examenkandidaten én hun rijopleiders wakker schudden!
Maar liefst 100.000 flyers moeten dit najaar via regionale middelbare scholen, markten en sportverenigingen in Twente hun weg weten te vinden naar jongeren tussen de 17 en 21 jaar om ze op te roepen voorafgaand aan het praktijkexamen de CBR examinator te dwingen het 2e gaspedaal gekoppeld te laten. Ook worden ze uitgedeeld voor de nieuwe locatie van het CBR in Hengelo (Ov.) Tegelijkertijd worden Tweede Kamer fracties geïnformeerd door VCBA.
[dit artikel is eerder gepubliceerd op 21 februari 2024]
‘Wij hebben eind 2023 het ministerie, de Onderzoeksraad Voor Veiligheid en het RDW gevraagd of zij ons kunnen uitleggen waarom iedere examinator voorafgaand aan een examenrit het 2e gaspedaal ontkoppeld. Daar krijgen we geen antwoord op of een ontwijkende reactie. Bij de grootste rijschool van Den Haag heeft een examinator daardoor een bijna fatale botsing veroorzaakt met twee treinen. Een CBR examinatrice werd als schuldige aangewezen (zie procesverbaal onderaan dit artikel), omdat zij de lesauto tijdens het examen niet tijdig van de spoorwegovergang heeft gehaald. Het gevolg was dat twee treinen de lesauto ramden. De schade was 5 miljoen euro en er vielen wonder boven wonder geen gewonden of doden. Uit het onderzoek is gebleken dat de examinatrice CBR instructies had om ‘op de koppeling’ weg te rijden.’
Het CBR liet de Haagse rijschoolhouder Kris Kalloe destijds opdraaien voor de schade van 5 miljoen euro, waardoor de eigenaar alles kwijtraakte en zowel fysiek als mentaal tot op de dag van vandaag een gebroken mens is.
Dit voorjaar heeft de toenmalige eigenaar van CityLine uit idealistische overweging de Onderzoeksraad voor Veilig, Nederlandse Arbeidsinspectie én Inspectie Leefomgeving en Transport gevraagd om onderzoek te doen naar de gevaren die het onrechtmatige CBR besluit oplevert voor de jonge examenkandidaten en de verkeersveiligheid.
Behalve van CBR directeur Alexander Pechtold kreeg Kris Kalloe geen enkele inhoudelijke reactie. ‘En ook die reactie kwam pas nadat het nodige aandringen van Kris Kalloe. Dus hangen we het vanaf oktober ‘aan de grote klok’ in de hoop dat er Tweede Kamerleden zijn die deze kwestie oppakken’ aldus VCBA.
In 2019 ging het bij een spoorwegovergang in de regio Doetinchem opnieuw bijna fout toen een beginnend CBR examinatrice , tijdens haar opleiding, hetzelfde overkwam. De motor van het examenvoertuig sloeg af midden op de spoorwegovergang. ‘Het was mijn grootste nachtmerrie toen ik merkte dat ik geen gas kon geven!’ vertelde ze in haar omgeving. Toch lukte het wonder boven wonder om op tijd weg te komen en kon iedereen opgelucht adem halen. Of het voorval gemeld is bij de divisie Rijvaardigheid blijkt niet uit de WOO publicaties.